چربی ها و سس ها

چربی ها، سس ها و روغن در رژیم کتو

بیشتر غذاها با یک مقدار خیلی کمی از برخی چیزها مثل مقدار کمی سس تند، سس خردل، کره و ... طعم خیلی بهتری می‌گیرند. در رژیم کتو بهتر است به اندازه کافی چربی وجود داشته باشد تا اینکه که بعد از هر وعده غذایی احساس رضایت و لذت داشته باشید.

چه چربی ها، روغن ها، سس ها و چاشنی هایی را می توانید به غذاهایی خود بیفزایید و کتو بمانید؟ چه چیزی برای سلامتی شما بهتر است؟

در اینجا یک راهنما تصویری ساده وجود دارد، که گزینه های کمترین کربوهیدرات در سمت چپ تصویر قرار گرفته اند:

اعداد نمایش داده شده میانگین مقدار کربوهیدرات خالص در 100 گرم را نمایش می دهد. در سمت چپ ، در منطقه سبز ، گزینه هایی با کمتر از 5 گرم کربوهیدرات وجود دارد. گزینه های موجود در ناحیه سرخ سمت راست ، کربوهیدرات بیشتری دارند و احتمالاً برای شما بهتره که حتی از مقادیر اندک آنها نیز جلوگیری شود.


مراقب باشید: تمام برچسب ها را بخوانید. تولید کنندگان اغلب قند را به بسیاری از محصولات اضافه می‌کنند. مقدار کربوهیدرات بین تولیدکنندگان متفاوت است، بنابراین حتما آنها را بررسی کنید.

بین سس خردل و کچاپ، سس خردل گزینه بهتری می باشد چرا که سس گوجه فرنگی از مقدار زیادی شکر تشکیل شده است در حالیکه مقدار شکر سس خردل بسیار کم و یا تقریباً صفر است. اما باز هم ، برچسب ها را با دقت بخوانید زیرا برخی از تولید کنندگان از شیرین کننده ها در سس خردل استفاده می‌کنند.


اصول اولیه باربیکیو

یکی از لذت بخش ترین غذاها در رژیم کتو تهیه دنده کبابی،شیشلیک و ... یا استیک آبدار کبابی هست اما مراقب باشید تا کمتر از سس های کبابی فروشگاهی استفاده کنید زیرا آنها غالباً قند زیادی دارند و اگر آنها را تهیه کردید حتما به پرچسب محصولاتشان دقت فرمایید تا میزان کربوهیدرات آنها را کنترل نمایید. البته در کل بهتر است که این غذاهای خوشمزه را با نمک، فلفل،پودر سیر و ... طعم دار کنید و از آن لذت ببرید.

چربی ترسناک است!؟

بیشتر ما به طور عجیبی از چربی ها می‌ترسیم و همیشه گفته شده که چربی کمتر بخورید. اما در کتو چربی را در آغوش بگیرید،کره بخورید و روغن نارگیل را درون چای و قهوه بریزید و سالادتان را حتما با روغن زیتون بخورید. چربی طعم عالی دارد و به شما کمک می‌کند تا رژیم غذایی شما پایدار باشد.

حرف نهایی در مورد روغن

روغن های طبیعی که هزاران سال است که وجود دارد، به طور کلی بی خطر هستند و باید در رژیم غذایی کتو مورد استقبال قرار گیرند. آزادانه از روغن زیتون خالص، روغن قهوه، روغن آووکادو، روغن بادام، روغن بادام زمینی، روغن کنجد، روغن ماهی و هر چیزی که استخراج روغن آن آسان است(مثل فشار دادن ساده ، آسیاب کردن ، خرد کردن یا جدا کردن با حرارت کم) استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

ما توصیه می‌کنیم استفاده از دانه های صنعتی یا روغن های گیاهی ایجاد شده در حدود 60 سال گذشته مانند روغن ذرت ، روغن سویا ،روغن آفتابگردان و ... را به حداقل برسانید. این روغن ها توسط استخراج شیمیایی و فرآیندهای صنعتی با گرمای زیاد ایجاد می‌شوند. از آنجا که مشخص نیست اینگونه چربی ها چه تاثیری بر سلامتی ما می‌گذارند، بهتر است از همان چربی های سنتی استفاده کنید.