روغن MCT نوتریشیا ۵۰۰ میلی لیتر

از {{model.count}}

MCT oil Nutricia 500 mil

125,000
115,000 تومان
8%
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.
تعداد
نوع
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

MCT  مخفف سه کلمه Medium Chain Triglycerides است و بیان کننده نوعی چربی است که به صورت جزیی در غذاهای مختلفی چون نارگیل و لبنیات یافت میشود. امروزه این روغن با توجه به خواص زیاد آن در صنایع سلامتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

ارسال رایگان

ارسال رایگان


سبد بالای ۲۰۰ هزار تومان
تضمین بازگشت وجه

تضمین بازگشت وجه


در صورت عدم رضایت
ضمانت اصالت کالا

ضمانت اصالت کالا


پشتیبانی ۲۴ ساعته

پشتیبانی ۲۴ ساعته


روغن MCT

روغن MCT نوعی چربی اشباع است که تحت فرایندی طول مولکول های کربنی آن کاهش پیدا کرده تا راحتتر توسط بدن جذب شود و همان طور که در اسم آن مشخص شده، تاکید بر طول زنجیره کربنی در آن است.

روغن ها بر حسب تعداد کربن در زنجیره خود تقسیم بندی میشوند. روغن هایی با طول کربنی زیاد یا Longchain triglycerides (LCTs)  در مولکول خود بین ۱۳ تا ۲۱ اتم کربن دارند در حالی که MCT ها در ساختار خود بین ۶ تا ۱۲ کربن دارند.

پروسه هضم چربی ها با شکستن پیوند های زنجیره کربنی مولکول های چربی انجام میشود و هرچه طول این مولکول های چربی بیشتر باشد فرایند هضم آن برای بدن دشوارتر خواهد بود. در نتیجه با توجه به این که MCT ها به خودی خود زنجیره کربنی کوتاهتری دارند پس در نتیجه به زبان ساده به نوعی هضم شده هستند یا در واقع هضم آنها برای بدن بسیار آسان است و به راحتی میتوانند در بدن به بسته های انرژی تبدیل شوند.

۴ نوع اصلی از MCT وجود دارند:

نوع ۶ کربنه – نوع ۸ کربنه – نوع ۱۰ کربنه – نوع ۱۲ کربنه

هرچه طول زنجیره کربنی یا به عبارتی تعداد کربن ها در ۴ مورد فوق کمتر باشد آن روغن آسان تر جذب بدن خواهد شد.

فواید روغن MCT :

روغن MCT فواید زیادی دارد که از جمله موارد مهم آن میتوان به افزایش انرژی، ضد میکروب بودن، سلامتی مغز و کاهش انرژی اشاره کرد.

افزایش انرژی:

اکثر فواید روغن MCT ناشی از هضم سریع و جذب بهتر آن است که آن را به یک منبع انرژی حاضر و آماده جذب تبدیل میکند. از آنجایی که این انرژی در رژیم کتوژنیک به صورت کتون مبدل خواهد شد، این روغن میتواند به افزایش سطح کتون در خون کمک کند و فرایند کتوزیس شدن را تسریع بخشد. در حال حاضر بررسی زیادی درباره MCT با مولکول های C6 صورت نگرفته اما با توجه به اطلاعات موجود، MCT های نوع C8 و در پی آن نوع C10 بالاترین تاثیر را بر افزایش سطح کتون در خون خواهد داشت.

خواص آنتی باکتریال:

با اینکه C12 همانند C10 و C8 قابلیت جذب سریع ندارد اما میتواند باعث از بین رفتن غشای خیلی از باکتری ها شود و از رشد سریع آنها و بوجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کند.

سلامتی مغز:

روغن MCT در مرحله اول پس از خوردن به سادگی و سرعت توسط سیستم گوارش هضم شده و در کبد به کتون تبدیل میشود. در این مرحله به راحتی توسط خون به مغز رسیده و سوخت مورد نیاز مغز را تامین میکند. سمبل افزایش قدرت مغز زمانی است که با افزایش سن و کاهش قدرت مغز به جذب گلوکز کاهش توانایی مغز اتفاق میافتد. پس با بالابردن سطح کتون، سوخت جایگرین را برای مغز تامین میکنیم و در نتیجه حتی در سن بالا میتوان عملکرد مغز را تقویت نمود. در این شرایط کتون میتواند به جای گلوکز، تامین کننده سوخت مورد نیاز مغز باشد.

نمونه آزمایش شده: در این آزمایش ۶ نفر را انتخاب و روزانه به آنها ۵۶ گرم روغن MCT به مدت ۲۴ هفته دادند. پس از گذشت این زمان افزایش عملکرد حافظه در آنها مشاهده شد و پس از این آزمایش این فرضیه شکل گرفت که شاید روغن MCT بتواند در بیماران آلزایمر تغییراتی را حاصل کند. ( https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24413538/). 

کاهش وزن:

تحقیقات نشان داده مصرف روغن MCT میتواند باعث افزایش مصرف انرژی در فرایند هضم شود. با اینکه این مقدار افزایش انرژی سوخته شده کم است اما در طول زمان میتواند باعث کاهش وزن شود. از طرفی با افزایش سطح کتون، خون در انسان یک احساس سیری بوجود می آورد که باعث کاهش مصرف مواد غذایی و کاهش وزن میگردد.

چربی MCT از چه منابعی قابل دسترس است؟

چربی MCT میتواند از غذاهای کامل مثل روغن نارگیل، روغن هسته پالم (متفاوت با روغن میوه پالم) ، شیر کامل و ماست پر چرب، قابل تامین است. اما توجه داریم که انواع MCT در این غذاها با درصد های مختلفی وجود دارد. به صورتی که این منابع اکثرا حاوی نوع C12 از MCT هستند. روغن MCT آماده که خودش از همین منابع تامین میشود با استفاده از پروسه های صنعتی بیشتر حاوی نوع C10 و انواع پایینتر کربن دار از MCT ها خواهد بود که پیش تر برتریت آنها در تولید سریعتر کتون، نسبت به نوع C12 بررسی شده است. روغن MCT میتواند به عنوان افزودنی به قهوه و سالادها مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیرات جانبی روغن MCT:

بهتر است بدانیم استفاده بیش از حد روغن MCT در شروع کنندگان رژیم کتوژنیک، میتواند باعث حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا دلدرد شود. پس بهتر است برای شروع مقدار روغن در هر سرو را در حد ۶ تا ۷ گرم و یا یک قاشق چایخوری کاهش دهید و به مرور این مقدار را افرایش دهید.

کلام آخر:

روغن MCT نوعی روغن است که با هضم در بدن تاثیرات مثبت زیادی بر بدن خواهد داشت. تمام ۴ نوع از MCT ، هریک تاثیر مثبت خاص خود را خواهد داشت. اگر شما شروع کننده استفاده از این روغن هستید، بهتر است با مقدار کم مصرف این روغن را آغاز کنید. توجه داشته باشید غذاهای حاوی انواع MCT تاثیرات مثبت متفاوتی نسبت به MCT استخراج شده دارد و بهتر است ترکیبی از هردو حالت را در رژیم خود استفاده کنید.

منبع:

https://keto-mojo.com/article/what-is-mct-oil-and-how-can-it-help-my-keto-diet/


نام محصول
روغن MCT
برند
Nutricia
تولید کشور
استرالیا
حجم
۵۰۰ میلی لیتر
تاریخ انقضا محصول
۲۰۲۲/۱۰/۲۲

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...