شما با شروع هر رژیمی ممکن است پس از مدتی ریزش مو را تجربه کنید. رژیم کتوژنیک نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ البته بر اساس شواهد و تجارب این اتفاق در کتو کمتر از سایر رژیم ها رخ میدهد ولی برخی از افراد آن را تجربه میکنند.

در این مقاله ابتدا دلایل ریزش مو عنوان شده است و سپس به راه های مقابله با آن میپردازیم.

پیش از هرچیزی لازم است بدانید رشد مو شامل سه فاز است :

✔ فاز آناژن که فاز فعال رشد است و بین ۲ تا ۶ سال طول میکشد.

✔ فاز کاتاژن که فاز میانی است و بین ۲ تا ۳ هفته طول میکشد‌.

✔ فاز تلوژن که فاز استراحت است و حدود ۱۰۰ روز به طول می انجامد.

این سیکل رشد میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر یابد و ریزش مو اتفاق بیفتد.

بصورت نرمال در روز ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد مو ریزش میکند اما اگر تعداد و سرعت ریزش بیشتر از این مقدار شود غیرطبیعی تلقی میشود.

⭕دلایل ریزش مو بطور کلی :

کم کاری تیروئید، آنمی یا کم خونی، کمبود پروتئین، تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین و مواد معدنی، استرس، شیمی درمانی و رادیوتراپی، داروهای مختلف، عفونت های قارچی و بیماری های خود ایمنی‌.

⭕رژیم کتو چگونه روی موهای شما تاثیر میگذارد؟

دلیل ریزش مو در کتو میتواند ناشی از یک یا چندین مورد بالا باشد ولی معمولا به علت کاهش دریافت ویتامین و مواد مغذی از طریق کاهش کالری، افزایش استرس بدن به علت تغییر شیوه خورد و خوراک و نیز بهم ریختن عملکرد هورمون های تیروئیدی است. در رژیم کتو با محدود شدن مصرف کربوهیدرات منابع غنی مواد مغذی نظیر میوه ها محدود میشود، در نتیجه بدن شما به آن واکنش نشان میدهد. واکنش بدن کاهش مصرف انرژی برای فرآیند های غیرحیاتی نظیر رشد و تقویت مو است که این اتفاق میتواند به کاهش رشد مو و یا ریزش آن منجر شود.

⭕ ۱۰ راه حل برای کنترل و کاهش ریزش مو و توضیح هریک :

✅راه اول: دریافت کالری و مواد مغذی بطور کافی

یکی از اشتباهات رایج در این رژیم عدم دریافت کالری مورد نیاز است. محدودیت کالری برای مدت طولانی نوعی استرس برای بدن تلقی میشود که میتواند ریزش مو را باعث شود. نیز میتواند منجر به اختلالات تیروئیدی و آدرنال شود که ریزش مو را تشدید میکند.               

✴ماکرو و میکرو مغذی های لازم برای سلامت موهای شما شامل:

✔ ویتامین های گروه B که در غذاهای مجاز در کتو شامل زرده تخم مرغ، گوشت، آجیل، گل کلم، قارچ و ... وجود دارند.

✔ ویتامین C که برای تقویب سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن بسیار مهم است و نیز به تولید کلاژن که یک پروتئین اصلی برای پوست و مو است، کمک میکند. منابع بسیار خوبی برای این ویتامین در کتو وجود دارند شامل فلفل دلمه، جعفری، بروکلی، اسفناج، آویشن و...

✔ ویتامین A یک ماده مغذی دیگر برای رشد مو است. منابع حاوی این ویتامین شامل گوشت، تخم مرغ، لبنیات چرب، ماهی و... است. نکته مهم در این زمینه این است که نباید در مصرف مکمل ویتامین A زیاده روی شود زیرا یک ویتامین محلول در چربی است و به راحتی از بدن دفع نمیشود و دریافت زیادی آن میتواند سبب مسمومیت شود.

✔ ویتامین D که منابع حاوی آن شامل ماهی های چرب نظیر سالمون، شاه ماهی و ساردین، ماهی تن، قارچ، زرده تخم مرغ و... است

✔ ویتامین E یکی دیگر از آنتی اکسیدان هاست که برای تقویت مو لازم است. موادی نظیر بادام، فندق، آووکادو، اسفناج، گوجه فرنگی و ... حاوی این ویتامین هستند.

✔ پروتئین و آمینو اسید هایی نظیر تیروزین، لوسین، آلانین و ... که در موادی همانند انواع گوشت و لبنیات پرچرب یافت میشوند.

✔ امگا ۳ که از اسید چرب های ضروری بوده و نقش مهمی در رشد موها دارد. منابعی نظیر ماهی ساردین، سالمون، تخم مرغ، گردو، روغن بذرکتان و گوشت حاوی امگا ۳ می باشند.

✔ آهن که کمبود آن با موهای خشک و آسیب دیده درارتباط است و در اسفناج، گوشت قرمز، جگر، گوشت بوقلمون و ... یافت میشود.

✔ زینک که در اسنفاج، ماست پرچرب، مرغ، گوشت، شکلات تلخ، تخم کتان، زرده تخم مرغ و ... وجود دارد

✔ سلنیوم که میتوانید با مصرف ماهی ساردین، سالمون، جگر، اسنفاج، تخم مرغ و... آن را تامین کنید.

*درصورت مشاهده علائم کمبود موارد فوق، میتوانید مکمل آنها را در رژیم کتو دریافت کنید.

✅راه دوم: دریافت مقدار زیادی از چربی های سالم و مفید

در رژیم کتو بهتر است برای پخت و پز و حرارت از چربی های اشباع استفاده شود نظیر روغن نارگیل، روغن MCT، کره، روغن حیوانی، پیه، روغن آووکادو. همچنین چربی های مفیدی که مانع ریزش مو میشوند و بهتر است مصرف شوند شامل روغن زیتون، روغن گردو و ماکادامیا، مغز ها و دانه ها و کره ی آنها، میوه ی آووکادو و روغن بذر کتان.

✅راه سوم: دوره های افزایش و کاهش مصرف کربوهیدرات

خصوصا اگر میخواهید برای طولانی مدت کتوزیست بمانید و با ریزش مو مواجه شده اید، این عمل میتواند به بهبود عملکرد متابولیکی بدن شما کمک کند. این کار شامل دوره های مصرف کربوهیدرات کمتر از ۲۰ گرم و دوره های مصرف کربوهیدرات کمی بیشتر از ۲۰ گرم است. میتوانید سه روز از هفته را کربوهیدرات کمی مصرف کنید سپس یک روز کمی بیشتر و سه روز باقی هفته دوباره کربوهیدرات را کاهش دهید. یا اینکه میتونید ۶ روز متوالی در هفته کربوهیدرات کمی دریافت کنید و یک روز میزان آن را کمی بیشتر کنید. برای خارج نشدن از حالت کتوزیس بهتر است میزان کربوهیدرات در آن روز از ۵۰ گرم بیشتر نشود.

✅راه چهارم: دوری از مواد مضر برای بدن نظیر فست فودها و روغن های فرآوری شده شامل روغن ذرت، کانولا، آفتابگردان و روغن های گیاهی و هیدروژنه.

✅ راه پنجم: تقویب ساقه و ریشه مو با استفاده از روغن هایی نظیر رزماری، اسطوقدوس، روغن نارگیل و بادام شیرین، روغن نعنا و...

✅راه ششم: دریافت فیبر کافی از طریق سبزیجات جهت سالم نگاه داشتن دستگاه گوارش و بهبود شرایط هضم و جذب

✅راه هفتم: کنترل استرس و خواب کافی

سعی کنید تا حد امکان استرس را از خود دور کنید و در طول شبانه روز حداقل ۷ ساعت و گاهی اوقات ۸ تا ۹ ساعت بخوابید. این دو موضوع به سلامت کلی بدن و نیز سلامت پوست و مو کمک میکند.

✅راه هشتم: دریافت آب کافی

در رژیم کتو نوشیدن آب کافی برای چربی سوزی بسیار مهم است. در کنار این هدف میتوانید به بهبود وضع موهای خود نیز کمک کنید زیرا ۲۵ درصد شفت مو از آب تشکیل شده و زمانی ک بدن کم آب باشد موها شکننده و ضعیف میشوند.


سلامت باشید !